Monday, January 11, 2016

Pick a Boss, Not Job

Kalau bos dah tak suka kau, tak guna kau stay. Nanti macam-macam masalah akan timbul. Banyak benda serba tak kena. Dan paling penting, kau takkan dihargai pun. Kau buat keje, dia kata kau tak buat. Kau buat benda betul dia kata salah. Dan! Kau akan berada kat takuk tu je sampai bila-bila. Kau takkan ada opportunities to grow.

Mungkin ramai yang tak setuju, tapi bagi aku ada betulnya sebab 2 kali aku terkena. Kat 2 company yang berbeza.

Setakat pengalaman aku bekerja, aku sangat ingat dan sangat suka sorang bos Cina aku, lelaki. Bila aku buat salah dia tegur direct, dia marah, maki direct! Lama-lama aku improve. Dia siap cakap nanti dah habis study boleh keje dengan dia (sebab time tu aku cuti sem dalam 6-7bulan kot, so aku decide buat keje temporary). Paling aku respect, bila dia marah dia takkan tengking aku depan staff lain. Dia panggil aku masuk bilik, cakap dengan aku personally. Kalau dia maki pun, dia tak menjerit sampai orang kat luar bilik boleh dengar.

Berbeza dengan bos Melayu...Cakap belakang, campak aku sana sini, takda tegur apa-apa, tapi sampai masa aku dikata tak buat keje, takda skill itu ini. Senyum je lah. Dia bos, kau sape??? Kuli batak dia je. Kalau marah, depan staff lain dimakinya kau. Kalau kena marah dalam bilik pun, suara macam petir! Habis 1 ofis boleh dengar. Serupa je kalau dia maki aku depan staff lain, tak payah panggil masuk bilik pun takpe kan?

Pengalaman mendewasakan. Aku dah buat keputusan muktamad. Mungkin ni yang terbaik. InshaALLAH. Moga terbuka rezeki di tempat yang lebih baik.

7 comments :

nuyui a.k.a miss YUI said...

mmg tak selesa kalau alami situasi mcm tu..

Aqilah Azmi said...

betul :)
thanks kak!
hm. cakap belakang. tahu2 kita ni kuli je kan.
alahai. sedih betul perangai centu.

i wish there are more bosses like ur chinese boss :) <3

p/s: in this world there banyak 'boss' but not everyone cn lead. ha gitewww hihi

Farhana Zukri said...

setuju :( kalau dapat boss yg tak jaga pekerja even gaji mahal boleh stress dibuatnya

Munirah Mustafar said...

selalunya org yg abis belajar trs jadi bos ni memang jenis xreti nak manage staf..tapi klu yg jenis bermula dr bawah tu yg bijak dalam manage semuanya sbb die terlebih dahulu rasa camne menjadi kuli & slow2 menjadi management.
moga kita sentiasa beringat


~Admin : My New Blogger~
http://munirahmustafar84.blogsot.my

Melissa Muklis said...

huhu sabar ya kak.. memang tak selesa kalau kerja dengan orang atasan yang macam tu.. semoga pintu rezeki lebih luas terbuka untuk akak :D

Shahida Dzulkafli said...

Pengalaman.. Macam-macam perangai manusia nie..

Cik Yaya said...

agree!

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol