Tuesday, September 15, 2015

Anak Juga Ada Maruah

Perihal seseorang yang aku kenal, tak begitu rapat. Jiran aku sendiri. Nama diorang anak beranak tak pernah kami semua jiran-jiran yang lain tahu. Tapi yang pasti pakcik yang selalu berkopiah, pegi solat jemaah kat masjid, memang sangat menyakitkan hati. Dan....sebagai seorang bapa kepada anak-anak dia, personally bagi aku dia biadap!

Memaki hamun anak kat luar rumah, dengan ada orang sekeliling. "Tak guna, bodoh, bangang, otak letak kat lutut!"

Tu ke perkataan yang wajar disebut kepada anak-anak? Tambahan pulak si anak meningkat dewasa, masih bersekolah menengah. Jiwa tengah memberontak, dihidangkan pulak dengan perkataan macam tu. Jangan terkejut kalau esok lusa perangai anak tu jadi semacam je. Berkat doa si bapa.

Ayah aku geleng kepala dengar. Jiran sorang lagi, Cina..pun terkejut. "Ini olang cakap tarak tapis punya." Tu jiran Cina aku yang kata. Malunya bangsa Melayu, orang Islam, buat perangai macam tu.

Anak-anak pun ada maruah. Jangan marah, herdik, maki hamun mereka di khalayak ramai. Kesian diorang! Mesti diorang malu sangat sangat! Nanti kalau si bapa dah tua, anak tengking depan orang ramai, baru tahu langit tinggi ke rendah masa tu. 

Aku belum kawen, ada anak jauh sekali. Mungkin aku bukan orang yang layak menegur. Tapi apa yang aku boleh share, aku share. Jadikan iktibar dan pengajaran. 

1 comment :

aiman mania said...

That's true....mana perginya budi bahasa rakyat MAlaysia .......Aishhhh..kalau betul nak marah,cakaplah elok2 ..........kekadang , Kita akan ingt sampai bila2 apa yg org duk caci maki kita tuh .......Terlajak perahu bleh diundur,terlajak kata ..haaaaaaaaa...jawablah sdri..huuuhuuu

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol