Tuesday, July 7, 2015

Bila Aku Marah...

Orang kata marah ni sifat syaitan. Orang kata masa marah macam-macam kita boleh cakap. Orang kata kalau marah jangan simpan dalam hati.
Tapi Rasulullah kata...
Tak ramai yang ikut kata Rasulullah. Zaman sekarang, orang lebih suka memaki hamun bila marah daripada diam, duduk atau berwuduk.
Aku? Sejujurnya adakala aku terlalu ikutkan hati dan perasaan. Rasa marah yang meluap-luap membuatkan aku seakan hilang ingatan. Cakap apa aku nak. Tapi semuanya bergantung kepada situasi. Ada masanya mood aku baik, cool, datanglah sejuta orang memaki hamun aku pun, aku tetap boleh rileks. Aku masih boleh tersenyum. Entah. Mungkin masa ni iman kuat, Allah jaga hati aku. 
Sepanjang aku kerja di tempat baru, bukan tak ada orang-orang yang cuba menaikkan kemarahan aku. Tapi aku masih boleh bersabar. Tak pernah lagi aku menengking, memaki hamun tak tentu hala. Alhamdulillah. Moga sifat ni berterusan tak kira bila dan di mana.
Sama-sama kita ikut tips Rasulullah. Boleh. Bukan tak boleh. Yakin pada diri sendiri. Rasulullah tak pernah menipu. Tips ni memang sangat sangat berguna.

No comments :

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol