Sunday, April 19, 2015

Resepi: Kek Batik (Tanpa Susu)

Kek batik merupakan kek paling senang, mudah dan pantas dibuat dalam dunia ni. Dan ni satu-satunya kek yang aku reti buat. Haha! Kek batik ni jugak favorite adik-adik aku. Kena buat dua loyang sekaligus. Separuh bagi si dia, yang lain adik-adik pakat perabih. So kali ni aku nak share resepi kek batik tapi versi tanpa susu.
Dulu-dulu aku guna susu, tapi hari tu aku buat, aku serius terlupa letak susu. Tapi feedback adik-adik sangatlah menakjubkan! Diorang kata kek batik tanpa susu lebih sedap sebab tak terlalu manis, dan rasa pahit milo tu sikit. So baru-baru ni aku buat tanpa susu punya.
Bahan-bahan (untuk 1 loyang):
Biskut Marie 1 paket
Milo 200g
Butter 250g
Esen vanilla

Cara-cara:
1) Patah-patahkan biskut Marie. Aku selalu ambik 1 dan patah 4. Kalau taknak patah pun takpe je.
2) Cairkan butter dalam periuk/kuali.
3) Bila butter dah cair, masukkan milo. (Biasanya aku bancuh dulu milo dengan air panas. Kalau taknak bancuh dulu pun boleh. Terpulang, ikut cara masing-masing)
4) Kacau butter + milo tadi. Kacau kacau kacau. Elakkan adunan tu jadi berketul-ketul.
5) Masukkan 1 sudu besar esen vanilla. Kacau lagi.
6) Bila campuran tadi dah mendidih sikit, terus masukkan biskut. Gaul rata. (Masa gaul tu, korang boleh padamkan api. Kalau tak nanti hangit pulak belah bawah adunan korang tadi tu)
7) Isi dalam loyang dan mampatkan. Tunggu sejuk kejap pastu masuk dalam peti ais.

Senang kan? Selamat mencuba!

6 comments :

Farrah MF said...

Uisshhhhh, dap dap dap!

Maria Firdz said...

wah.. rajinnya.. mintak sikit...

Maria Firdz said...

wah.. rajinnya.. mintak sikit...

nik ros said...

sedapnya.lama dah tak buat kek batik :)

Cik Yaya said...

hmm? cukup ke tu utk 1 paket biskut marie..? biskut marie yg bpe gm ?

zamil idris said...

Kek Batik
http://lemangpanas90.blogspot.my/2015/10/kek-batik.html

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol