Monday, April 20, 2015

Jodoh vs Rezeki vs Ajal

Antara jodoh. rezeki & ajal, mana yang lebih kerap kita fikirkan? Kalau kita masih belum bertemu jodoh, hati akan terdetik "bila lah nak sampai jodoh aku ni."
Bila belum dapat kerja, hati berbisik "kenapalah aku belum dapat kerja, takda rezeki kot."
Banyak persoalan yang kita bangkitkan bila berkaitan soal jodoh & rezeki. Itu ini, begitu begini.
Tapi...pernah tak kita tanya "bila lah Allah nak tarik nyawa aku. Bosan pulak rasanya hidup ni." Haaaa.....ada orang macam tu? 
Pendek kata, setiap hari, setiap ketika kita sibuk fikirkan soal jodoh & rezeki. Tapi kita kurang berfikir soal mati. Bukankah mengingati mati itu sesuatu yang mulia? Dengan mengingati mati, hati akan rasa takut lalu secara automatik kita akan menambah amal ibadah buat bekalan di sana kelak.
Jom kita sama-sama muhasabah diri. Aku tak kata kat orang lain, aku tuding jari pada diri aku sendiri dulu. Moga bermanfaat untuk aku, kau dan kita semua, makhluk di bumi Tuhan.

1 comment :

Cik Yaya said...

as'salam...
terasa pula yaya ni..hehe
mmg selalu fikir..
tp bukan 1perkara je..slalu fikir soal jodh,rezki,ajal....emm
tp apa yg mpu lakukan bnyk twakal dan doa pada NYA..DIA Maha Mendengar..dan tau apa yang tbaik utk diri kita

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol