Friday, April 24, 2015

Ada Tak Buku Macam Tu?

Tajuk....takda panjang lagi? Buku macam tu, buku macam mana? Sebenarnya aku tengah mencari-cari buku tentang penulisan email, memo, surat, dll. Versi English ye anak-anak sekalian. Hehe...
Aku nak sangat beli buku macam tu kalau ada. Sebabnya aku ada masalah untuk buat ayat. Dulu masa keje company lama, bos selalu tegur yang bahasa aku dalam email tu sangat straightforward dan kasar. KAt company sekarang pulak, manager kata tak kasar tapi agak straightforward. Manager selalu suruh aku email, tapi berkias-kias sikit. Kena ada intro, then baru masuk topik. 
Tapi aku ni kategori tak reti berkias. Selalu straight aje. Takda nak belok-belok. Kalau lah aku jumpa buku yang boleh ajar aku cara tulis email, memo, surat dengan lebih professional, confirm aku beli! Segan jugak aku kalau nak suruh manager aku check. Sekali dua boleh lah. Tapi kalau selalu takut jugak apa dikatanya nanti. Yelah, bukan aku sorang staff dia dan dia ada banyak keje lain nak kena buat. Kalau asyik check ayat aku, dah macam cikgu sekolah la pulak. 
Sampai bila nak bergantung kat orang? Kena improve diri sendiri. Kadang-kadang aku google jugak kot2 jumpa ayat yang sesuai atau sedap dibaca. Tapi yang keluar semua mengarut je lebih. Haih!
Aku taknak buang masa aku. Aku taknak buang masa manager aku. Kami sama-sama ada tugas sendiri.
Kalau korang tahu apa-apa buku menarik yang boleh membantu aku, boleh bagitau ye. Tata!

1 comment :

Nieyl said...

Singgah petang...
Nieyl pun kdg² ade mslh yg sama..tapi nieyl suka tgk n baca emel orang lain dlm BI..kat situ kita boleh belajar jugak kak.. :)

 

Copyright 2015 © Athirah Diyana. Design by Ayu Barbydol